Dorothy Day House

av Maja

London Catholic Worker består inte bara utav Farmen där jag tillbringar min sommar utan även av ett radhus i den ruffiga, men ändå så charmiga stadsdelen Hackney. I lördags tog jag & Katy tåget in till de centrala delarna av London och avnjöt Macbeth på The Globe, diverse turistiga ”måste-ställen”, hembakta  pommes frites och häng i en squat (ockuperade områden, som jag förstått det) i Hackney. Vi åkte tunnelbana utan att känna oss som turister och hade en väldigt trevlig helg. Nåväl, det var inte det jag skulle berätta om. I radhuset i Hackney, Dorothy Day House som det kallas efter Catholic Workers grundare, lever nio män, fyra av dem tillhör kommuniteten och resten är asylsökande, hemlösa liksom kvinnorna som kommer till oss. I Dorothy Dayhuset får de en säng, mat och möjlighet till dusch, tvätt osv. Utöver det får de träffa de kärleksfulla, öppenhjärtliga och varma människorna som valt att leva i solidaritet med samhällets utstötta. Kommuniteten driver även ett soppkök/café och ska snart öppna upp ett natthärbärge. Dessutom finns det i Hackney, vilket vi är väldigt glada över, en bäddsoffa som alltid är välkommen att använda.