Guds Rikes ambassad

av Maja

Jag ska vara på Guds Rikes ambassad här i Sverige en vecka i sommar. Det kallas så, Alsike Kloster. Jag ringde dit och pratade en stund med Syster Karin, en av de tre nunnor som hör hemma på klostret. ”Ni är fantastiska! Kan inte jag få komma och leva hos er en vecka?”. ”Jovisst – när vill du komma?”.

Jag sa att jag funderade mycket på hur flyktingar som kommer till Sverige egentligen har det, om det svenska systemet är så mycket bättre än det engelska. Syster Karin svarade att det finns många, många brister. Hon om någon vet. Sedan slutet på 1970-talet har klostret varit en FRISTAD för flyktingar; upp till 50 flyktingar bor i klosterbyggnaden tillsammans med nunnorna. Och polisen stannar numera på uppfarten. När det behövs höjer nunnorna även sina röster i asyldebatten.

Innanför Alsike Klosters väggar gäller Guds Rikes lagar – och där får alla asyl. Guds Rike ÄR nära. Det finns en vision om att det 2025 ska vara en klosterby i anslutning till klostret. Jag har ingen som helst känsla för att bli nunna men kan vi inte allihopa flytta dit? Ja vi gör det.