Flyktingförvar

av Maja

jag introducerar de svenska flyktingförvaren för mamma:
mamma: – vad gör du nu?
jag: – läser om jesuit refugee service.
– vad är det?
– jag vet inte riktigt. det verkar vara en besöksgrupp på flyktingförvaret i märsta.
– vad då för nåt?
– förvaren, typ ett fängelse där man låser in flyktingar som kommer till sverige. det finns flera såna i sverige.
– va?
– jomen man låser in asylsökande som man är rädda ska fly eller försvinna eller så. utan att de gjort nåt kriminellt. de är bara rädda. och så sitter de där i obestämd tid, utan att få nån information. utan frihet, helt frihetsberövade liksom.
– är de verkligen inte kriminella? de kanske har nån sån bakgrund.
– nej nej.
jag berättar om pastor jean.
mamma: – men vadå obestämd tid?
– ja de får inte veta nåt. jag har varit på ett av förvaren, det var jättefult. ser ut
som en jättelåda. (visar bloggen öppet landskap) kolla här har de ordnat att de träffas utanför flyktingförvaren och ber, bön för medmänsklighet. det har varit ganska stort engagemang den senaste tiden faktiskt. vet du vem maria kûchen är?
mamma: – ja, hon är väl författare?
– ja hon var på förvaret i flen. man kan läsa det här.
jag berättar om hur billström kallar flyktingar för ”flyktingbördan”. vet inte, kanske känner att jag måste beskylla någon.
mamma: – det är ju sjukt.
jag: – ja.