Stora inlägget om David Petander

av Maja

När Kristus vårt liv uppenbarar, skall vi uppenbaras med honom i härlighet.
(Inskriptionen på David Petanders grav)

Här kommer det – en FAQ om David Petander, David Petander for dummies… allt som finns att veta..! Eller, nä, ni får en länk till min uppsats. Den är en bra introduktion.

Jag skrev en uppsats om vandrarpredikanten David Petander (1875-1914) som det allra sista innan jag tog examen i teologi. Det känns som att den avrundar de tre åren perfekt. Petander och hans budskap har kommit att betyda oerhört mycket för mig och jag tror att vår vandring tillsammans bara börjat. Jag tror att hans budskap är profetiskt och sant. Uppsatsen är ett försök att skapa en ingång till vandrarprästen David Petander, bortglömd i den svenska kyrkohistorien, och är en blandning av svensk kyrkohistoria, efterföljelse och exegetik. Jag tycker den är riktigt bra och läsvärd och jag hoppas verkligen att ni vill ta er tid att läsa den. Här är uppsatsen —>  En man som vågade tro av Maja Ekström

Jag hittade den här underbara bilden på internet, den är på Petander tillsammans med några familjemedlemmar. Blev så glad. Tänk att han verkligen en gång fanns och spelade gitarr för sin systerdotter. Tänk va.

david petander spelar gitarr