En plats där det är enklare att vara god

av Maja

Såklart är det tillåtet för oss människor att underlätta vår vardag och tillvaro, så att vi lever mer på det sättet vi längtar efter (jag kan själv få för mig motsatsen, och göra det så svårt för mig som möjligt…). Jag har rätt höga ideal, men de gäller bara mig själv. Det kan handla om disciplin, typ rutiner, sammanhang, människor vi omger oss med. Vi har även ett ansvar för det som är vårt liv. Här är det fasta rutiner som gäller, vilket blir alltmer tydligt. Maten som serveras är bestämd veckovis, varje måndag kommer Annika, varje onsdag och fredag är det mässa, bönerna bes på samma sätt som de gjorts i decennier och så vidare. Och jag som inte ens kan äta samma frukost två dagar i rad… Men det känns minst sagt bra att vara på en plats där jag får bygga upp goda vanor, en avskalad vardag och förtröstan på Fadern och ha en sysselsättning som är så pass meningsfull för den andra. Här finns plats att ansa och rensa och växa.

Min kära mamma smsade: ”det känns som att du gör något väldigt annorlunda”. Det kanske är alla andra som lever annorlunda. O att vi visste vad sant mänskligt liv är.

Låt din längtan föra dig hem.