REVA

av Maja

Under förmiddagens grammatikpass kliver syster Marianne in med ett viktigt budskap:
”nu jobbar de på ordentligt i uppsala. poliserna letar överallt, de kollar i bussar och på stationen. ni måste akta er! ni får inte gå på vägen, stanna på uppfarten. och var försiktiga!
kan nån översätta så att alla förstår?”.

”Poliserna” blev ett tacksamt exempel på ett substantiv i bestämd form plural när hon hade gått, men mitt hjärta slog hårt för mina papperslösa elever och jag kände mig upprörd inombords, all den upprördhet mitt stilla sinne kan uppbringa. ”de har ingen rätt att vistas här”. tobias och gänget, ni gör er till gudar. jag avsvärjer mig era bestämmelser. tack och hej.

REVA kallas det. Ett ”rättsäkert och effektivt verkställningsarbete”; svenska myndigheters nya projekt för att hitta och identifiera papperslösa människor och deportera dem. Det nya projektet är ett samarbete mellan gränspolisen, Migrationsverket och kriminalvården och har som mål att, som det kallas på byråkratisvenska, verkställa att fler personer som har gått under jorden efter att ha fått ett utvisningsbeslut utvisas. Syftet med Revaprojektet är alltså att gränspolisen ska kraftsamla och fokusera ännu mer än tidigare på att söka efter dessa människor och se till att de förs ut från Sverige. Mer om polisens arbete:

Som en del av denna effektivisering söker sig polisen till kollekivtrafiken där de punktmarkerar människor med ett ”papperslöst utseende” för att avkräva dem id.

Jag frågade en av våra fristadsgäster hur han kände för syster Mariannes varning. Blev han orolig? Han sa bara: ”jag har levt så här i tre år nu. Utan papper och dokument. Mina känslor är alltid samma.”

Att begränsa människor är verkligen inget vackert.

Klicka vidare till några vänner:
Mattlos nybörjarguide till reva
Jonathan och utanför radio om jakten på papperslösa.