Skapelsen väntar otåligt

av Maja

I Pingstens tecken kommer ni framöver kunna ta del av en serie om vegetarianism/veganism som kristet lärjungaskap – helgade matvanor – här på min blogg. Jag har velat skriva det här så länge.

När Gud häller ut sin Ande över församlingen påbörjas Guds söners och döttrars fulla uppenbarelse, det som hela skapelsen längtar och suckar efter. Hör ni? Skapelsen väntar otåligt på rättvisa, helande och upprättelse. På Pingsten förs ”allt kött”, ja hela den materiella tillvaron in i pånyttfödelsen, in i den treenige Guden. Jag älskar Pingsten! Då blir allt möjligt..! Och då Gud sammanfattar allt i Kristus ska skapelsen befrias från död och smärta, genom att Gud uppfyller den med sitt eget liv i Anden och gör allt nytt.

Såhär inleder jag kort vad som till stor är anledningen till varför jag slutat äta vissa saker; de verkligt goda nyheterna gäller också djuren, som ju är en del av skapelsen, och det vill jag vittna om! Mer om skapelsen och djuren i kommande blogginlägg. Många har nog haft en period av ungdomlig idealism och då även av veganism men så småningom växt ur det hela (det får man iaf ofta höra ”jaja jag har också gått igenom den fasen” osv), men jag tror att det här är en idealism vi som kristna av flera anledningar inte får överge. Låt oss helga våra kostvanor, vad ska vi annars helga?

Allt som lever och andas ska prisa Herren! Halleluja!

shalom