Jesus och matregler

av Maja

Sedan kallade han till sig folket och sa: ”Hör på mig allesammans och försök att förstå. Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren”. När han hade dragit sig undan hopen och kommit hem frågade lärjungarna vad han hade menat med denna bild. Han svarade: ”Har också svårt att fatta? Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet.” Därmed förklarade han all föda ren. (Mark 7:14-19)

Jesus åt fisk. Det står flera gånger i Bibeln. Och här säger han till sina efterföljare att det är okej att äta allt, vilket man skulle kunna säga också bekräftas av Petrus lite senare (Apg 10; ”SLAKTA Å ÄT” hur ofta har man inte fått höra det som veg). Jesus var inte vegetarian, enligt evangelierna, utan åt förmodligen kosher dvs i enlighet med de judiska matföreskrifterna. För att inte utesluta någon person ur gemenskapen pga av deras matvanor, gav han inte heller några särskilda förebud om vad hans lärjungar skulle och inte skulle äta. Alla skulle vara välkomna till bords. Att mötas vid matbord och bryta bröd är djupt kristet, det har det varit enda från början. Det här upphävandet var ett tydligt brott med Jesus egna religiösa tradition och kommer som sagt att leva vidare bland hans lärjungar och den tidiga församlingen.
12835_355488105575_761805575_9961637_5098956_n
Jag vill därför inte göra ett tydligt brott med min egen tradition och hävda att vegetarianism är en kristen dogm (fast jag vore inte den första); jag vill endast väcka tanken på en annan sorts kristen praktik, som jag tror är relevant för den som vill följa Kristus idag, i västvärlden, och som är tillräckligt frisk för att göra det. Jag förstår Bibelns evangangelium, Guds nåd och vilja som har uppenbarats för oss, som att det är _verkligt_ goda nyheter. De berör oss och vår och många andras verklighet, och när vi inser hur fantastiskt sant evangeliet är kommer vi också uppleva att det inte finns någon djupare glädje än den i Kristus. Nog med evangeliserande. Att vara vegetarian menar jag är ett sätt att applicera det kristna evangeliet på vår politiska värld och verklighet. Det är relevant och i stort sett absolut nödvändigt – för oss och djuren och resten av skapelsen! Har ni motargument så varsågoda, jag tror nämligen inte att det finns några.

Åter till matföreskrifterna och strävan efter det rena hjärtat, inte den rena kosten. Här skulle jag vilja slå med ett annat bibelord på er, för det är lite så jag argumenterar (+med min egen livsstil – ni är alltid välkomna och äta vegmat hos mig, kära bloggreaders!). Rom 14, låt mig citera Paulus:
”I min tro på herren Jesus vet jag fullt och fast att ingenting är orent i sig självt, men den som betraktar det som orent, för honom är det orent. Om du sårar din broder med vad du äter, då lever du inte längre efter kärlekens bud. Låt inte din mat bringa den i fördärvet som Kristus dog för. Se till att man inte talar illa om det goda som är ert. Ty Guds rike är inte mat och dryck utan rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden. Den som tjänar Kristus på det sättet behagar Gud och blir uppskattad av människor. Låt oss därför sträva efter det som gagnar friden och bygger upp gemenskapen. Riv inte ner Guds verk för matens skull. Allt är rent men inte bra för dem som äter och kommer på fall”.virys
…Solklart, tycker jag! Guds rike är inte mat och dryck, en grillad kyckling eller bacon, utan något annat – kämpa för det. Riv inte ner Guds verk för matens skull, det är inte värt det, inte idag (världen går ju under!). Sluta såra människor med vad du äter, för det gör du garanterat om du äter kött (mer eller mindre). Mer om lidande-aspekten ur olika vinklar i nästa inlägg.