Hjälp Guds heliga med vad de behöver

av Maja

klosterby

I veckan lämnade jag klosterlivet och flyktingfristaden. Det var ju hjärtslitande… att skiljas från så många människor samtidigt som stulit en bit av ens hjärta. På Alsike finns en väldigt fin, unik och kärleksfull gemenskap, trots all trasighet. Man liksom rår om varandra. Och det sjuder av hopp, som jag sagt förut. Kommer sakna att ha det i min vardag och är tacksam för tiden där.

Jag har tidigare skrivit om kommunitetsliv som ett alternativ (bl.a. här och här). För mig är det verkligen ett levande alternativ; som favoritpersonen Dorothy Day en gång sade: ”The desire was strong for private property, but even stronger for community. Man is not made to live alone”. På Alsike har en vision vuxit fram i bön och övertygelsen om att klostret har en uppgift även i framtiden. Den är vacker och jag tror på dem. Vilka är det i Bibelns berättelser som får bli mödrar till det största och vackraste om inte de ofruktbara gamla kvinnorna? Såklart systrarnas böner kommer bli hörda. Såhär lyder den frimodiga visionen, ni måste läsa detta:

”Vår vision är en ekologisk välutvecklad klosterby med klosterliv för systrarna, gudstjänstliv, fristad för flyktingar i nöd och en mötesplats för människor som söker Kristus.

Centrum för klosterbyn är Alsike församlingskyrka och den gamla skolbyggnaden bredvid som nu är Helgeandssystrarnas kloster med eget kapell, samlingssal och stort lantkök.
Till huvudbyggnaden planerar vi att foga två flyglar mot väster, den södra för vårt barnarbete och rum för volontärer, den norra som en kursgård för retreater och kurser.
Längs en slingrande bygata västerut planerar vi småhus främst för studenter men också för verksamheter som systuga etc.
Omgivande mark är tänkt att ge utrymme för vad klostret och klosterbyn behöver för att kunna leva på egna odlingar samt för framtida behov, t.ex. småhus för familjer som kan tänkas vilja leva i en klostermiljö. Hela den nya anläggningen skall vara ekologiskt genomtänkt och planerad.

Detta ska stå klart till 2025, men arbetet är redan i full gång, tro mig. Vision 2025 är vacker och kanske därför så tilldragande. Bara under de månader som jag var där sökte sig otaliga människor dit för att veta mer eller bidra. Det är någonting som händer. Syftet med projektet är dels att utvidga verksamheten och dels att förenkla möjligheterna att dela de oersättliga kunskaperna som finns här om flyktingars särskilda situation och behov, vad framgångsrik integration innebär, hur man lever ett hållbart liv i samklang med natur och människor med mera. Genom klosterbyn blir dessa erfarenheter mer tillgängliga. Ett andra syfte är att erbjuda en ”kristen mark” för människor som längtar efter att leva nära andra, leva kyrka, inte bara ses på söndagsförmiddagarna. På ängarna bakom den nuvarande klosterbyggnaden ska det bli en lantlig bygata där barnfamiljer, ensamhushåll och studenter som vill bo i en kristen gemenskap kan hitta ett hem. Ni kan läsa mer om projektet här och här, eller för all del besöka systrarna själva.

Här kommer nu bloggutmaningen! Vi ska göra detta verkligt, du och jag. Jag tänker såhär – för varje person som bidrar ekonomiskt, valfri summa, till Alsikesystrarnas klosterbyvision och sedan meddelar detta genom en kommentar på det här inlägget, kommer jag att ge 50:- för. Din gåva kommer alltså bli +50. Jag tänkte 100 först men hoppas istället på att ni givare ska fördubblas. Ok nu kör vi!!