Jesus och medlidande

av Maja

Får väl ta och avsluta min följetong om vegetarianism. Läs del ett två tre.

Jag tror ju på min egna tes ”medlidandet ska segra” eftersom jag tror att världen är korsmärkt. På Kristi kors manifesterades Skaparens medlidande – dennes passion för sin skapelse. Då frälstes världen. Så tror jag.

I NT står det återkommande att Jesus ”fylls av medlidande”. Hela Jesus liv och död är präglat av detta, han medlider med skapelsen, ända till korset. Och det är på det sättet han segrar. Om vi vill följa Jesus inbjuder Gud oss i sin nåd att gå samma väg, där vi får vittna om Guds gränslösa kärlek för allt skapat. Många människor har tagit Kristi kallelse till medlidande på allvar och otaliga heliga har under 2000 år valt att leva som vegetarianer och veganer. Det finns en bra bok på temat: ”Paradiset åter” av Tomas Einarsson. Ett exempel från denna bok på en person som såg ett samband mellan Guds kärlek och djurskydd är Isak Syriern som levde på 600-talet. Såhär sa han:

Vad är renhet? Det är, kort sagt, att ha ett hjärta som känner med hela den skapade naturen. Vad är ett hjärta fyllt av medkänsla? Det är ett hjärta som brinner för hela skapelsen, för människorna, för fåglarna, för alla djur, för demonerna och för alla varelser som finns. När den som äger ett sådant hjärta tänker på dem och när han ser dem, fäller han tårar. Hans medkänsla är stark och så våldsam och hans uthållighet så stor, att hans hjärta snörs samman och han inte uthärdar att se eller höra något ont eller någon sorg i skapelsen. Därför ber han hela dagen under tårar för de oskäliga djuren, för sanningens fiender och för alla som skadar honom, för att Gud måtte bevara och förlåta dem. I sitt hjärtas gränslösa medlidande, som Guds avbild, ber han till och med för ormarna.

Lidande är förstås inte det roligaste och eggande men lidandet är på riktigt, vem vet inte det. Allt är inte kul hela tiden (+Rom 5:3f). Djuren lider. Efterföljelse är kanske främst att med Jesus som frälsare och förebild leva ett så helgat och kärleksfullt liv man har kraft och möjlighet till i sin egen samtid, har någon sagt. På Bibelns tid fanns inte de miljöhot eller djurköttfabriker vi har idag, inte heller resursbrist, så då var kött en bra men rätt sällsynt proteinkälla. I västvärlden idag råder helt andra förhållanden – man kan utan problem leva ett hälsosamt liv som vegetarian eller vegan. Kanske behöver även våra matvanor bli frälsta?